Parkeren: langs de kant van de weg in de doodlopende straat Koningstraat in De Klinge een deelgemeente van Sint Gillis Waas. Er is hier wel niet heel veel plaats om te parkeren, er is echter een alternatieve vertrekplaats bij KP 68 daar is een wandelparking heb ik tijdens de wandeling ontdekt hier is meer parkeerruimte je kan de wandeling daar starten want ze ligt langs de route. Deze parking bevindt zich langs de N403 Stroperstraat.
Lengte wandeling +/- 19 km.
Dit is een grensoverschrijdende wandeling en verloopt deels op Nederlands grondgebied in Zeeland. Hier moet je het Zeelandse knooppuntennetwerk volgen en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar wel wat zoekwerk heb gehad omdat ik enkele knooppuntnummers niet ben tegengekomen ondanks dat ik wel op de route zat ,ik zet ze er hier wel tussen haakjes bij. De knooppunten dus : 79-77-74-73-72-64-75-68-76-70-69-62-62-61-51-51-58-57 en dan Zeelandse knooppunten: 86- ( 87-88 )- 84-97-96-93-92- ( 62-63 ) - 94 en terug Belgische knooppunten: 78-79.
Korte beschrijving: het eerste deel van de wandeling verloopt door het Stropersbos met zijn vennen en grachten en de Bedmarlinie ook wel De Linie genoemd, een verdedigingswal die dienst deed tijdens de Spaanse successie oorlog in 1701-1714. Als je vertrekt bij de wandelparking aan KP 68 dan wandel je pas op laatste stuk door het Stropersbos. Vanaf nu gaat het afwisselend over stille wegen, soms verhard meestal onverhard langs bungalows, huisjes weilanden, akkers enz. tot we bij KP 57 een eerste grenspaal passeren. Nu gaat het verder over Nederlands grondgebied en dus die Zeelandse knooppunten ( zie foto ), we passeren nog eens een grenspaal tussen KP 86 en 84 maar blijven wel nog in Nederland en gaan hier door het natuurgebied de Clingen- Sint Jan Steen tot we bij KP 94 een derde grenspaal tegenkomen, hier bevindt zich ook een simulatie van de dodendraad zoals die hier stond tijdens WO1. Via het Klingspoor een voormalige spoorwegbedding van de spoorlijn tussen Mechelen-Terneuzen die nu dienst doet als fiets en wandelroute met tussen KP 78-79 een nagebouwd station en oude trein, komen we snel terug uit bij het vertrekpunt KP 79 of aan de ingang van het Stropersbos als je bij KP 68 bent vertrokken.
Enkele foto's zeggen meer dan woorden ( foto's aanklikken om vergroot te zien )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten